چالش‌زایی قانون اساسی آمریکا| ترامپ و بایدن تفاوتی برای ایران ندارند

13:57 - 15 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۱۵۲۵
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به چالش کشیده شدن قانون اساسی آن کشور را به همراه دارد که ساختاری پیچیده را بر انتخاباتش حکمفرما کرده و مدعی الگو بودن برای جهان است.
مرتضی مکی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص ایجاد برخی تنش‌ها و ناآرامی‌ها در رژیم آمریکا متعاقب برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آن کشور میان هواداران دو کاندیدای حاضر، اظهار داشت: همانطور که پیش‌بینی می‌شد پیچیده‌ترین انتخابات تاریخ آمریکا از ابتدا با اما و اگر‌ها و مسائل مختلفی مواجه است و ایالات چرخشی در آن کشور به عنوان چالشی برای برنده شدن یکی از دو کاندیدا تبدیل شده‌اند.

وی گفت: رقابت نزدیک و شانه به شانه ترامپ و بایدن باعث شده که ایالات چرخشی به خصوص ایالت پنسیلوانیا به محلی برای تعیین رئیس جمهور آمریکا تبدیل شود.

این کارشناس اظهار داشت: شاهد شکاف عمیق سیاسی، اقتصادی فرهنگی در جامعه آمریکا هستیم و هیج یک از دو طرف حاضر به عقب نشینی از مواضع خود نیستند و حتی امکان دارد که با رفتن پرونده انتخاباتی آمریکا به دیوان عالی قضایی کشور و انتخاب رئیس جمهور از این طریق، شاهد تحولات سیاسی، اجتماعی غیر قابل پیش‌بینی در آن کشور باشیم.

مکی درخصوص بیانات اخیر رهبری مبنی بر رو به افول بودن ساختار سیاسی آمریکا بیان کرد: به هرحال این انتخابات به چالش کشیده شدن قانون اساسی آمریکا را به همراه دارد که ساختار پیچیده انتخاباتی را حکمفرما کرده و مدعی الگو بودن برای جهان است.

این کارشناس اضافه کرد: باتوجه به اینکه آقای ترامپ شخصیتی تند خو دارد، اگر قرار باشد که چهارسال دیگر در کاخ سفید بماند بعید است که اراده‌ای در جهت حل مشکلات عدیده جامعه آمریکا داشته باشد.

وی گفت: بسیاری از کارشناسان غربی و حتی آمریکایی معتقدند که ساختار سیاسی آمریکا را می‌توان به پیش و پس از ترامپ تقسیم بندی کرد.

مکی بیان کرد: همانطور که رهبری هم فرمودند هیچ از این دو کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا برای ایران منفعتی ندارند؛ اما شاید بایدن با رویکرد‌هایی که دارد بتواند فرصت‌های جدیدی را ایجاد کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من آمریکا همچنان قدرت برتر سیاسی، اقتصادی و نظامی جهان است و در آینده نزدیک انتظار نمی‌رود که اتفاق خاصی برای ساختار آن‌ها بیافتاد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *